ΟΙ ΣΟΟΥ ΜΠΙΖΝΕΣ ΤΟΥ ΑΡΚΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ
Σ' ένα επεισόδιο στη μέση του 3ου άλμπουμ -του Μεγάλου Φινάλε- από την παλιά έκδοση της σειράς, ο γόης αγρίων ερπετών Κυριάκος κάθεται στο καμαρίνι του και διαβάζει Αρκά. Η επιλογή του δεν είναι παράδοξη, συχνά βλέπει κανείς τους ήρωες των κόμικς να διαβάζουν κόμικς (ο Ντόναλντ Ντακ λ.χ. το κάνει κατά κόρο). Εκείνη την εποχή -1987- ο Κυριάκος δε θα μπορούσε να διαβάζει άλλα έργα του Αρκά, εκτός από τον Κόκκορα. Μεταξύ 1982-1987 είχαν κυκλοφορήσει τα έξι από τα επτά άλμπουμ του Κόκκορα και, πράγματι, αυτόν διαβάζει (μέχρι να τον διακόψει η αποτρόπαια εμφάνιση των σιαμαίων αδελφών Χατζηπατάτα).
Οι Σόου Μπίζνες, παρά τα δυσανίχνευτα τοπία των περιοδειών τους, προσδιορίζουν -πάντα διακωμωδώντας- τις πτυχές της κοινωνικής ζωής και της τέχνης, τις αντιθέσεις που υποφώσκουν πίσω από συνεργασίες ή τη συντροφικότητα που ενεργοποιούν οι αντιπαραθέσεις κι όλα όσα, αλλιώς, έχει αναλύσει ο Μαρξ.
Οι επικεφαλής των Σόου Μπίζνες διαφέρουν από τους υπόλοιπους. Τι επί κεφαλής θα ήταν αλλιώς; Οι δε τρόποι ηγεσίας τους, πίσω από τη μόνιμη αντιπαλότητα των δυο θιάσων, παραπέμπουν: σε αντιθέσεις λαϊκού θεάματος και βιομηχανοποιημένων θεαμάτων, σε αφοσιωμένους καλλιτέχνες κι εμπορικά σχήματα, σε βεντέτες και καμποτίνους, σε αμεσότητα και επιτήδευση, σε ιερουργία της τέχνης κι απόπειρες αρπαχτής, σε βούληση και αβουλία κ.ο.κ.
Άπειρα, ανάλογα ζεύγη συνάγονται από τα επεισόδια αυτής της σειράς, όπως συνάγονται κι από όλα τα άλμπουμ άλλων σειρών του Αρκά. Και όσο κι αν είναι δυνατό, για την ανάγνωση τους, να ευχηθεί κανείς: «καλή συναγωγή παραλληλιών», η ευχή που σίγουρα πιάνει είναι: Καλή διασκέδαση.
|
|